أخر الاخبار

معلومات ضروري تعرفها للوقاية من فيروس كرونا


إنتبهوا معايا في الكلام ده عشان نحفاظ على نفسنا واللي حوالينا من خطر الموت بالفيروس

بالله عليكم ناخد الموضوع جد شوية

ونساعد بعض علشان نعدي الأزمة

أولًا احنا كشعب ماشاء الله عددنا كبير يعني لا قدر الله انتشار الفيروس هيكون فعلا صعب السيطرة عليه من قبل الدولة لوحدها لازم احنا كمان يكون عندنا وعي .

ثانيًا: مافيش داعي لخلق أزمات وتشجيع التجار على الاحتكار ورفع اسعار السلع الغذائية والمستلزمات الطبية.

ثالثًا: بلاش تاخدوا الموضوع باستهتار لأن منظمة الصحة أعلنت إن الوباء تحول إلى Pandemic يعني جائحة يعني بلاء وقع فوق رؤوسنا جميعًا بمعنى الكلمة، يبقى لما نلاقي حد لابس كمامات او بيستعمل المطهر ما نقعدش نضحك ونسخر منه؛
تصرفاتكم دي هتخلي الدولة تفرض علينا العزل اجباري والسيناريو اللي خايفين منه كلكم هيحصل غصب عنكم.
ثانيًا: مافيش داعي لخلق أزمات وتشجيع التجار على الاحتكار ورفع اسعار السلع الغذائية والمستلزمات الطبية
طريقة تحضير محلول التعقيم

رابعًا: الأطفال الأطفال الأطفال لازم تعزلوهم اجباري لأن كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته.

خامسًا: الشباب والمراهقين ربنا يحميهم، مش معنى انك رياضي وحاسس انك هرقليز وصحتك زي الحديد يبقى تنزل وتروح وتيجي لأنك ممكن تنقل العدوى لأخواتك الصغيرين أو لأهلك عموما وحطوا في اعتباركم إن ماحدش فينا عارفة حجم قدرته المناعية .
الأطفال الأطفال الأطفال لازم تعزلوهم اجباري لأن كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته.
معلومات ضروري تعرفها للوقاية من covid19



سادسًا: الفيروس على لسان متخصصين بيصيب الرئة والحويصلات الهوائية فالناس اللي عمالة تقول دور برد عادي ومستخفة بالموضوع ياريت تسألوا أهل الذكر إن كُنتُم لا تعلمون.
سابعًا: تجنبوا الذهاب للمستشفيات إلا في حالة الطواريء وفي أرقام هتكلموها لو لاقدر الله شكيت إنك مصاب أو أحد أفراد العائلة اتصل وهما يتصرفوا.
ثامنًا: تجنبوا الأكل خارج المنزل، وبلاش تجمعات والخروج للضرورة القصوى.
سابعًا: تجنبوا الذهاب للمستشفيات إلا في حالة الطواريء وفي أرقام هتكلموها لو لاقدر الله شكيت إنك مصاب أو أحد أفراد العائلة اتصل وهما يتصرفوا.
أحد أنواع كمامات الوقاية من العدوى

تاسعًا: الاهتمام بالتغذية السليمة لرفع المناعة علشان الجسم يقدر يقاوم تحت أي ظرف، وعلى لسان الأطباء " اليانسون، الثوم، العسل، البروكلي والقرنبيط، المريمية، القرفة" شرب مياه من لتر ونص إلى لترين في اليوم، الابتعاد عن الوجبات السريعة اللي بتنهك الكبد والكلى علشان تصرف السموم اللي دخلت الجسم عن طريقها.
عاشرًا: كفاية هزار وسخرية واستهتار وياريت ناخد الموضوع جد لأن دي أرواح ناس، ومافيش أغلى على الانسان من حياته وحياة أحباءه

نسأل الله العفو العافية بلاش نوصل لمرحلة إننا نسمع بيان يقولنا "ودعوا أحباءكم" 


أو تبقى محتاج حاجة لبيتك ومش عارف تجيبها لأنك معزول بالإجبار لحين احتواء الأزمة أو لاقدر الله محتاج طبيب لأي تخصص ومش مسموح لك تنزل. لسه في وقت معانا إننا نتعلم من أخطاء الدول التانية لسه في وقت بس مش كتير.

واجب على كل فرد في البلد إنه يوعي اللي حواليه بكل الطرق


 انسوا أي خلافات دلوقت وانقسامات سواء مشجعين كورة أو سياسيين أو أي فرقتين منقسمتين لأي سبب إحنا في مركب واحدة بمعنى الكلمة حرفيًا يبقى لازم نساعد بعض علشان نوصل لبر الأمان كلنا.

انسوا أي خلافات دلوقت وانقسامات سواء مشجعين كورة أو سياسيين أو أي فرقتين منقسمتين لأي سبب إحنا في مركب واحدة بمعنى الكلمة حرفيًا يبقى لازم نساعد بعض علشان نوصل لبر الأمان كلنا.  ‏
للإبلاغ عن أي شائعات بخصوص كورونا

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -